tisdag 28 januari 2020

ISRAEL & PALESTINA...

Har kommit in i en period av att jag inte lyssnar mycket på nyheterna. Men natten mot söndag hade jag en konstig dröm att det ringde på dörren jag öppnade, utanför stod Israels premiärminister. Vi började prata om konflikten med Palestina. Och plötsligt stod jag med en affisch premiärministern gett mig. Fortsättning på det nu över 70 åriga kriget mellan länderna sa jag till premiärministern är inte önskvärt. Sen vaknade jag. 

Såg på internetnyheterna 28/1 att Israels premiärminister var i Vita Huset måndag och fick åter ett beprövat ensidigt bifall på Israels önskan på lösning i konflikten. Men den sortens lösning har prövats 3 gånger, för nu Trump gör om samma sorts ensidig lösning på konflikten mellan Israel och Palestina.

Alltså, nu på morgon förstod jag min dröm natten mot söndag. Fast jag inte följt med i nyheterna. Men då vi fick en fredlig lösning var då vi fick dom att gå halva vägen var och dela Jerusalem mellan sig. Och viss del av befolkningen var nöjd med beslutet. Nu åter igen har 2 gamla gubbar på 70 år, beslutat sitt sätt på fredslösning som åter ställer militärkonflikt med fler aktörer girigt inblandade. Som faktiskt Trump ställt sig som världens problemlösare i denna konflikt, som drar in den amerikanska militären till att försvara Israel mot Palestina och från inblandning ISIS.

Men med dom Vita Hus personal som är lite av krigshetsare, som blir tyvärr resultatet givet. Dom som mest förlorar på den nu uppblommande konflikten är Israel och Palestina med omgivande länder. Vilket gör att både demokraterna och republikanerna måste åter får ökad krigsbudget, för att kunna öka sin militära närvaro i en redan välbeprövad och krigstrött Mellanöstern.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar