onsdag 9 augusti 2017

DJURPARKER OCH BESÖKARE...


Då det gäller björn, tigrar, lejon, älgar, hjortar, rådjur, schimpanser, orangutanger, gorillor, krokodiler, boaormar och andra större vilda djur ska dom inte ha närkontakt med besökare. Bästa sätt att se ett naturligt beteende hos ett vilt djur är att se på avstånd och det stängslade området djuret befinner sig i ska vara uppbyggt så det kan vara gömt och då det vill interagera med människor så kan den göra det på ett säkert sätt för alla parter. Och då blir djuret tryggare och inte så revirbetänkande som det annars är.

Då jag var i nationalparkerna i Kenya och Tanzania så lärde min pappa mig att hålla respektfullt avstånd och då få se deras naturliga beteende. Och han hade rätt, fick en rad roliga och spännande upplevelser att ha med mig som minne genom livet. Sen hemma hade och har jag samma åsikt vilket har gjort att jag genom livet har mött vild lo, varg, rådjurshona med kid. Och krockat med älgko vid en promenad ute i skogen, bokstavligt talat. Det är upplevelser som ger mig en energiboost och en stark känsla av harmoni.

Så i grunden har man inte ett tråkigt liv utan om man uppskattar det lilla så har man gratis underhållning också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar