söndag 30 juli 2017

HEMLÖSHET...

I ortens dagstidning så var det en artikel idag om Skellefteås hemlösa. Ja, vi har hemlösa här också och runt om i Sverige. Dom flesta som är hemlösa här i Skellefteå är missbrukare men också psykiskt sjuka som inte kan sköta ett boende i flerfamiljshus. Här i Skellefteå får svenska medborgare familjer i första hand hjälp med tak över huvudet, så barnen får gå i skola. Sen har vi i Skellefteå EU-migranter som också får hjälp att Stadsmissionen med tak över huvudet på vintertid.

I Stockholm, Malmö och Göteborgs regionen där finns det också många hemlösa familjer, märk väl det är familjer som är skötsamma men har för låg inkomst och dom är mest ensamma mammor med barn. Men då finns en välgörenhetsorganisation som hjälper familjer i nöd, men på senare tid har fler vuxna med barn  hamnat i låglönefällan som gör att dom inte har råd med bostad. Så man inser att många kalla vintrar i dom länder som har vinter och minusgrader har det väldigt tufft.

Jag hade själv en bror som dog 2009 i massiv hjärtinfarkt som hemlös missbrukare. Så barnens livsöden kan skilja sig med stor marginal hur deras liv kommer att bli. Särskilt dom familjer med familjer jobbiga livssituationer från det dom är små barn upp till tonåren. Min bror kunde inte hantera hur illa pappa behandlade våran mamma och hur pappa vände ryggen åt oss då vi som mest behövde han i tonåren. Så för att döva smärtan av att inte ha ett värde och förlorat pappas kärlek så tog han till droger. Fick bort han från knark, det var en kamp kan jag säga, men istället började han kombinera alkohol och tabletter. Då insåg jag för att rädda mig själv fick jag lov att bryta kontakten med honom. Sen då han dog fick jag veta hur det hade gått utför med honom och han hade inte styrkan att tag sig upp. Det var en chock hur utför det gått och en smärta att förlorat min enda bror. Men jag har en glädjeämne i det hela, han har en dotter, så jag har en del kvar av min bror. På ett positivt sätt som reducerar min saknad och lyser upp mitt liv.

Och att det blir alltfler i vår värld som är hemlös är helt otroligt. Men man inser med låglönejobb som inte hänger kostnadsutvecklingen på hyresbostäder så kommer det att bli fler. Men man frågar sig var är vårt samhälle på väg då våra medborgare som är födda i vårt land blir hemlösa för att dom inte har råd att betala sin bostadskostnad. Är det ett sånt samhälle vi vill lämna i arv till efterkommande generationer ?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar