tisdag 11 september 2018

PENSIONÄRSFÄLLAN...

On 2 pensionärer födda 1938 & 1953 gifter sig, istället för att vara sambo, kommer pensionen att sänkas.

I ett dags färskt exempel, där den ena parten är född på 1940-talet och den andra 1950-talet, med redan låga pensioner, sänktes den sammanlagda pensionen 3144 kronor per år efter skatt. Anledningen att som sambo/gifta har man mindre kostnader.

Inkomstrelaterade pensionen berörs inte av detta, däremot garantipensionen påverkas.

Att vara sambo räknas inte som gift och då sänks alltså inte pensionen. 

Alltså då inser jag varför många pensionärer för på 30-, 40- och 50-talet är särbos med varsin bostad. Har några stycken här där omkring jag bor. Och om jag skulle gifta mig nu så ärver jag inte min mans ålderspension. Om man tänker ekonomiskt så tjänar jag ekonomiskt på att vara singel och ha särboförhållande.

Tänk man lärde sig något nytt på en insändare i ortens tidning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar