lördag 20 oktober 2018

MOHAMED BIN SALMAN...


Det är tragiskt beslut Mohamed Bin Salman tog som ändade journalisten Jamal Khashoggis liv. Det var ju inte egentligen han som skulle bli kung först utan hans storebror. Men Mohameds storebror dog av cancer. Att som ung man bli tillsatt som kronprins från sitt liv i Storbritannien med studier och ett modernt liv som student på engelskt universitet kan inte ha varit lätt.

Av vad jag förstod då jag pratade med kung Abdullah på Twitter 2014, så öppnade han upp sitt sinne och insåg han måste följa med tiden och låta ungdomen få sätta sin prägel som också gör att dom känner sig med i harmoni med jobb, familj och sin tro. Och att kvinnor och män jobbar som en enhet och kvinnor också kan tillföra produktiva saker till samhället liksom familjen ekonomi med att arbeta utanför hemmet. Men kung Abdullah beundrade jag att han på äldre år tog modet att prova 2 av sina brorsdöttrar i varsitt bolag och att det fick ekonom positivt utslag efter 6 månader.

Men nånting som jag också insåg, han hade trotts att han var kung starka begränsningar av prästerskapet. Kung Abdullah hade trotts sin ålder mognat och insåg att Saudiarabien behövde utvecklas mer att följa med tiden och inte fastna i det förgångna. Och han la sitt hopp till sina brorsbarn. Må Allah ge Kung Abdullah själs frid.

Att gå sin egen väg och välja gå en annorlunda väg än pappa, farfar eller morfar gjorde, är ibland en smärtsam process. Men då man är en bit på väg, då är det befriande och glädjefylld. Jag var 8 år då jag började gå min egen väg, det blev en chock för min biologiska far och han blev inte direkt glad över det, men accepterade det. Min farfar blev stolt och gav mig mer förtroende och ansvar men krävde mer utav mig också. Morfar han blev stolt och insåg nu har jag personen som ska  ta över mitt lantbruk sen jag dör. Han hade ju börjat drilla mig sen jag var 4 år. Från det jag var 18 år tills jag var 19 år, bodde jag hos min morfar. Och morfar ville göra saker på ett sätt men jag ville på annat sätt. Så vi löste det med kompromisser och med tiden insåg han att vissa saker jag gjorde var ganska bra, som han dom sista åren gjorde också för det underlättade för hans utslitna kropp.

Åter till Mohamed Bin Salman, bra att han erkänt. Men bot och bättring krävs nu för han egen sinnesfrid. Att han en helg fokuserar på tänka och meditera med bön mellan varven enligt muslimsk tradition. Att tänka över hur tiden i Storbritannien var jämfört med det som nu är i Saudiarabien. Sen har Mohamed kloka realistiska systrar som han har produktivt stöd av om han vill. Att vara hård och väldigt gammeldags konservativ för att få beröm av sin far, är inte rätt väg att gå för Mohamed. Han har sin fars kärlek oavsett, även om han går en mer liberal lättare konservativ väg. För det måste ju ge sinnesfrid för honom och hans syskon med deras barn. Må Allah visa honom en bättre väg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar