lördag 6 oktober 2018

NORDKOREA, SYDKOREA & KINA...

Läste i affärstidningen att USA med flera tror att Kina ser Nordkoreas sammanslagning med Sydkorea som ett hot. 

Nu gott folk ska jag chocka makt elitens fasta gamla ståndpunkter. Jag är av en annan åsikt. Som jag ser det så är Kim Jong-Un smart och inte ska underskattas. Så då det gäller sammanslagningen av Nordkorea och Sydkorea har jag insett en sak som andra inte har tänkt på. Han har inte avvecklat sina kärnvapen. Och Sydkorea har väl fungerade högteknologiska kärnvapen till förfogande då han slår sig samman med Sydkorea. Sydkoreas ledning är betydligt fredliga och vänligare, medans Kim är aggressiv, opålitlig sen några generationer tillbaka från farfar och pappa. Min instinkt säger mig att han spelar goda spelet tills sammanslagningen är komplett gjort. Och det enda sätt han ser att han får makt som USA, Ryssland, Indien, Tyskland och Kina är med kärnvapen. Precis som han styr Nordkorea.


Så jag står till viss del bakom Kina då det gäller sammanslagningen mellan Nordkorea - Sydkorea. Min affärsinstinkt säger mig att Kina kommer framöver att byta kurs, men ur Kinas synvinkel tänker jag att med tiden få Kim mer självständig, jobba mot demokratiskt tänkande och korrigera det sorts styre hans farfar och pappa förde i Nordkorea för att bryta det destruktiva beteendet för hans son och kommande barnbarns räkning. För gör inte Kim det kommer det bli han hans sons eller barnbarns räkning. Och det är inte ett arv  att lämna till efterkommande generationer. Men att styra om till nytt tänkande görs inte över en natt utan det ska mogna fram med sen agerande som möts med positiva reaktioner som uppmuntrar till fortsatt förändring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar