torsdag 8 december 2016

2:A VÄRLDSKRIGET...


Jag upplevde inte första världskriget men mina föräldrar gjorde och min morfar och farfar gjorde det Med mörkläggning för att dom tyska bombplanen in skulle bomba husen här upp i norra Sverige. Dom hade tjocka svarta rullgardiner som ljus inomhus inte syntes igenom.

Min mamma tyckte det var jobbigt att lyssna till Hitlers bombplans motor surra hotfullt över husen. Därför har jag förståelse för hur barnen i dagens krig känner sig dag som natt. Men enda skillnaden nu hittar bombplanen sina mål med högtekniska radar som kan se i mörker, vilket man kan bomba natt som dag. Vi borde ju ha lärt oss nåt av 2:a världskriget och vilken destruktiv anarki och massförstörelse det blev, inte bara med byggnader utan med massmord tartar gruppen på Krim, även på rumänska romer och våldtäkter på en grupp nunnor i ett kloster nära tyska gränsen.Våldtäkterna på nunnorna gjordes av ryska soldater som befriade tysk ockuperade länder. Jag försvarar inte dom ryska soldaterna med vad dom gjorde mot dom franska nunnorna och judiska unga flickor men deras lön var vodka istället för pengar, men då hade ryska staten mindre egendomar och mindre rysk statlig kassa än idag. Och med alkoholen försvinner moralen och förmåga att tänka logiskt.

Det är många i Europa som är födda på 30-talet som kunde berätta vilka känslor dom hade med kriget inpå husknuten, men har dom berättat det för kommande generationer innan dom till sista vilan vandrat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar