lördag 10 december 2016

FÖRÄNDRAD VINTER I SVERIGE...


Alltså detta jag nu ska säga trodde jag aldrig skulle säga nånsin. Men det var bättre förr. Hur jo, då det var vinter så var det kalla vintrar, med snö mycket snö och längre vintersäsonger. Här i Sverige får nu vi kortare vintersäsonger och mildare vilket gör att skidanläggningarna måste spara snö mer kostsamt och bygga konstgjorda skidanläggningar. Då jag var liten var till och med -30 grader vintertid normalt, nu hittills har vi i Skellefteå haft -14 grader som kallast. 

Så därför har Skellefteå kommun börjar gå över till mer miljövänliga fordon och elproduktion, vilket också har gett ekonomiska positiva kassatillskott för kommunen.


Men man är omgiven av miljödestruktiva krafter som ser kärnkraft, gas, olja och kol som ekonomiska bär krafter som endast ska lösa dom ryska oligarkernas minskade inkomster i dom företag dom äger. Några miljömedvetna människor är dom inte, mer av falska predikningar som är cyniska penning kåta gubbar som inte tänker längre än sina näsor räcker. 

Sen om nu Donald Trump tänker bli Putins lama anka återstår att se. Men Exxon Mobil och Rosneft är bara giriga cyniska oetiska män som inte vill se dom uppenbara miljökatastroferna som kommer alltmer under tiden framåt. 

Jag som ansvarig vuxen måste ta bladet från munnen och  börja prata aktivt för att förbättra miljöarvet till kommande generationer som är viktigare än några pengar som tillför endast några få utvalda. Det är skillnaden mellan mig och Putin, ägaren till Rosneft och Exxon Mobil bland annat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar